۸ خرداد ۱۳۸۶، ۱۷:۵۵

واشنگتن پست :

چین تا سال 2050 سیصد نیروگاه هسته ای می سازد / چین به انرژی هسته ای برای حل مشکل گرمای زمین نگاه ویژه دارد

چین تا سال 2050 سیصد نیروگاه هسته ای می سازد / چین به انرژی هسته ای برای حل مشکل گرمای زمین نگاه ویژه دارد

واشنگتن پست در گزارشی از برنامه چین برای ساخت 300 نیروگاه هسته ای تا سال 2050 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به بررسی چشم انداز دولت چین برای توسعه انرژی هسته ای و مشکلات پیش روی این کشور در این مسیر پرداخته است .

دانشمندان دولتی چین در حال کندن گودال بزرگی در نزدیکی جاده قدیم ابریشم برای دفن زباله های هسته ای است. این مکان قرار است بزرگترین محل دفن زباله های هسته ای دنیا شود . 

در این گزارش آمده است  که چین به انرژی هسته ای به عنوان راه حل مناسبی برای مشکل گرمای زمین نگاه ویژه ای دارد. به طوری که در زمینه ساخت نیروگاههای هسته ای در حال پیشی گرفتن از آمریکا است . 

چین اعلام کرده است که در نظر دارد 50 میلیارد دلار برای ساخت 32 نیروگاه هسته ای تا سال 2020 هزینه کند. برخی کارشناسان می گویند چین تا اواسط قرن 21 بیش از 300 نیروگاه هسته ای خواهد ساخت. این تعداد در حدود تعداد نیروگاههای در حال ساخت در دنیا در حال حاضر است .

نویسنده گزارش با ابراز نگرانی از بابت رشد سریع اقتصادی چین می نویسد : اقتصاد چین در حال تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد دنیاست و این کشور درصدد است بیشتر برق مورد نیاز خود را از انرژی هسته ای تامین کند. نویسنده با نادیده گرفتن تعداد نیروگاههای هسته ای آمریکا معتقد است که چین به دلیل زیاد بودن نیروگاهها قادر به تامین ایمنی این تاسیسات نیست و ممکن است فاجعه دیگری مثل چرنوبیل در چین اتفاق بیفتد .  

نخست وزیر چین با سفر به کشورهای متعدد به دنبال امضای قرارداد برای خرید اورانیوم مورد نیاز کشورش از استرالیا و نیجر است. تقاضای رو به رشد جهانی برای اورانیوم به دلیل نگرانی از کمبودهای احتمالی در آینده، باعث افزایش قیمت سنگ معدن اورانیوم از 20 دلار در هر کیلوگرم در سال 2003 به240 دلار در ماه اخیر رسیده است .

به گزارش واشنگتن پست نرخ رشد اقتصادی چین در 4 سال اخیر دو رقمی بوده است . هم کنون چین فقط 3/2 درصد از برق مورد نیاز خود را از نیروگاههای هسته ای تامین می کند . این در حالی است که آمریکا 20 درصد و فرانسه 80 درصد است . در دنیا فقط 9 کشور حدود 40 درصد برق مورد نیاز خود را از نیروگاههای هسته ای تامین می کنند، اما در جهان این رقم در حدود 17 درصد است .

برای تامین تقاضای روبه رشد برق در چین دولت این کشور سالهاست در حال از رده خارج کردن نیروگاههای فسیلی است .  دولت چین به دلیل آلاینده و کم فایده بودن این نیروگاهها ساخت نیروگاههای جدید از این نوع را بسیار محدود کرده است. این نیروگاهها با تولید مواد سمی و گازهای گلخانه ای باعث آلوگی هوا و گرم شدن زمین می شوند . 

به گفته یکی از دانشمندان موسسه انرژی اتمی چین آلودگی نیروگاههای فسیلی سالها موجب بحثهای داخلی شده بود تا اینکه بالاخره مقامات کشور با ساخت نیروگاههای هسته ای موافقت کردند. وی گفت : انرژی هسته ای یک منبع پاک انرژی است .

نگرانی ها از برنامه چین برای گسترش نیروگاههای هسته ای محدود به کشورهای رقیب این کشور نیست. این مسئله باعث نگرانی هایی در داخل این کشور شده است . توسعه نیروگاههای هسته ای به چند صد نیروگاه باعث نگرانی برخی کارشناسان و طرفداران محیط زیست چین شده است . 

یکی از طرفداران محیط زیست چین می گوید : موضوع تامین ایمنی تاسیسات هسته ای آنقدر ساده نیست که دولت چین بتواند از پس آن بر بیاید. وی افزود : چین در موقعیتی واقع شده است که جمعیت وسیعی در اطراف این کشور زندگی می کنند. در صورت تکرار فاجعه ای مثل چرنوبیل نتایج بسیار ناگواری به بار خواهد آمد .

دولت چین تعهد محکمی برای تامین امنیت نیروگاهها داده است و اطمینان زیادی به کمک پیمانکاران غربی از جمله وستینگهاوس دارد تا مهندسان چینی را برای ساخت و فعال کردن نیروگاههای هسته ای آموزش دهند .

به گزارش واشنگتن پست ، چین هم اکنون 9 نیروگاه فعال دارد که بیشتر آنها در ساحل واقع شده اند . دو نیروگاه دیگر اخیرا تکمیل شده اند و اواخر امسال به شبکه نیرو متصل خواهند شد . چند نیروگاه دیگر در مرحله طرح ریزی هستند .  

در این مورد دانشگاه MIT در گزارشی اعلام کرده است : چین ممکن است مجبور شود برای تامین نیاز خود 200 نیروگاه هسته ای تا سال 2050 به تاسیسات خود اضافه کند. در مقابل آمریکا 100 نیروگاه هسته ای فعال دارد. انرژی هسته ای از سال 1979در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است، اما با تشویق دولت بوش برای ساخت نیروگاههای هسته ای و توجه خاص وی به صنعت هسته ای ، شرکتهای فعال در زمینه هسته ای به فکر ساخت نیروگاههای جدید هستند .

خبرنگار واشنگتن پست با تکرار نگرانی خود از گسترش صنعت هسته ای در چین می نویسد : حتی اگر چین موضوع ایمنی را حل کند با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد و آن مسئله زباله های هسته ای است .

چین در نظر دارد بیابان آسیای مرکزی را که محل زندگی کوچ نشینان و دامپروران است به محل دفن زباله های هسته ای خود تبدیل کند و محل دفن زباله ها را در نزدیکی کوه بیشان قراردهد .

کد خبر 494361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha